9 manieren om te bouwen aan een succesvolle SEO-strategie

Vind alles wat u moet weten om een SEO-strategie op te bouwen, waarmee u gevonden wordt door zoekmachines en meer organisch verkeer. Online winkelen heeft de wereld veroverd. Terwijl mensen nog steeds naar de winkel rennen om producten op te halen, is de aantrekkingskracht van het kopen van zo ongeveer alles vanuit het comfort van je huis niet te stoppen. Van sanitair tot pizzabroodjes, als u dat wilt, kunt u het met een druk op de app laten bezorgen. U hoeft de deur niet meer uit.

En zelfs als uw bedrijf diensten verkoopt in plaats van producten, is de kans groot, dat de meerderheid van de mensen er online naar winkelt. Dit betekent dat er voor e-commerce een focus moet zijn voor elk bedrijf dat iets verkoopt. Dat betekent, dat u meer aandacht moet besteden aan website verkeer. Je zou tenslotte de beste website ter wereld kunnen hebben, met een super modern ontwerp, geoptimaliseerd voor ideale user experiences (gebruikerservaringen).

Je moet gevonden worden. En dat is natuurlijk de reden waarom SEO een cruciaal onderdeel is van elk modern marketingplan. U wilt hoog scoren op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines (SERP's), zodat u organisch gevonden wordt door uw doelen. Dit is echter veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar maak je geen zorgen, we zijn hier om te helpen uw SEO te verbeteren. We zullen u door de stappen leiden van het maken, implementeren en optimaliseren van een SEO-campagne waarmee uw website in een mum van tijd omhoog schiet.

Wat is een SEO-strategie?

U heeft waarschijnlijk al door dat een SEO-strategie uw plan is om uw website of landingspagina aantrekkelijker te maken voor Google en andere zoekmachines Het doel hier is om hoger te scoren en meer organisch verkeer (en hopelijk conversies) te genereren. Het klinkt eenvoudig, maar er is een grote addertje onder het gras: zoekalgoritmen veranderen voortdurend. Omdat Google ernaar streeft de kwaliteit van zijn zoekopdrachten te verbeteren en gebruikers betere oplossingen voor zoekopdrachten te bieden, worden zijn algoritmen meerdere keren per jaar bijgewerkt.

Wat dat voor SEO betekent, is dat je het niet zomaar kunt instellen en vergeten. Elke zoekmachine optimalisatie heeft aanpassingen nodig. U moet regelmatig analyseren en uw koers corrigeren om ervoor te zorgen, dat u profiteert van de nieuwste 'best practices' en strategieën. Dat is goed voor SEO-professionals, anders zouden we vrij snel zonder werk zitten Maar het betekent een beetje een verplichting voor u.

Heb je echt SEO nodig?

Op dit moment spotten sommigen van jullie tegendraads naar je scherm en vragen of je echt SEO nodig hebt om klanten te vinden. Je hebt iemand die betaald zoeken of affiliate marketing voor je afhandelt, dus je weet niet zeker of het veel zin heeft om al die tijd in organisch zoeken te investeren. Trap niet in die val. Organisch zoeken is de drijvende kracht achter meer dan de helft van alle websitebezoeken en zou een belangrijk onderdeel moeten zijn van de digitale marketingstrategie van elke organisatie, of u nu een multinationale mega-onderneming of een moeder-en-pop-winkel bent.

En het is vooral belangrijk voor direct-to-consumer sites. Door nuttige content te bieden, bouwt u niet alleen vertrouwen op, maar stemt u uw website ook af op de intentie van de klant, wat leidt tot leads van hogere kwaliteit. En nog beter, u betaalt niet voor elke klik, wat lagere kosten per conversie betekent. Dus zelfs als u 's werelds beste pay-per-click (PPC) en gelieerde marketingcampagnes heeft die routinematig gemotiveerde klanten naar uw site leiden, vecht u nog steeds maar de helft van de strijd door organisch zoeken te negeren.

Een effectieve SEO-strategie creëren: 9 fundamentele stappen

Hoewel SEO een uitgebreide strategie vereist, kunt u deze opsplitsen in verschillende beheersbare stappen.

1. Stem SEO af op bedrijfsdoelen en definieer KPI's

Allereerst moet u weten waar u op dit moment staat, waar u naartoe wilt en hoe u het succes gaandeweg zult meten. U wilt beginnen met het uitvoeren van een SEO-audit. Dit is de routekaart, die u door het hele optimalisatieproces zal leiden en waarmee u kunt benchmarken met uw huidige site.

U moet verschillende aspecten onderzoeken, waaronder:

  • Domeinnaam, leeftijd, geschiedenis, etc.
  • Paginafactoren zoals koppen, zoekwoord- en onderwerp targeting en gebruikersbetrokkenheid.
  • Content organisatie, content kwaliteit en de kwaliteit van uw afbeeldingen (niemand vertrouwt stockfotografie).
  • Dubbele content
  • Websitefactoren zoals architectuur, schema, opmaak. en klikfrequentie (CTR).
  • Eerdere en komende website-updates.
  • De kwaliteit van inkomende links.
  • Factoren ter plaatse zoals sitemaps, beeldoptimalisatie. en robots.txt.

Als u eenmaal weet waar u aan begint, is het tijd om uw tijdschema en toegewezen budgetten en middelen te plannen. Dit is nog een ander gebied van het leven waar je krijgt waar je voor betaalt. Als u op zoek bent naar snel en goedkoop, krijgt u niet de resultaten die u zou krijgen door meer tijd en geld te investeren. Het is duidelijk dat uw budget en tijdschema afhangen van de unieke situatie van uw bedrijf, maar als u goede resultaten wilt, wees dan bereid ervoor te betalen. Tijdens deze stap van het SEO-proces wilt u ook uw key performance indicators (KPI's) definiëren. Zo meet je het succes van je nieuwe implementaties en kom je erachter wat voor jou werkt en waar je aanpassingen moet doen.

Enkele van de KPI's die u moet volgen, zijn:

  • Organische sessies.
  • Zoekwoord ranking neemt toe.
  • Leads en conversies.
  • Bounce rate percentage (houd er rekening mee dat het bounce rate percentage een interne statistiek is en 100% afhankelijk is van de evenementen die u op uw pagina's instelt en in GA wordt uitgefaseerd 4)
  • Pagina's per sessie.
  • Gemiddelde sessieduur.
  • Laadtijd van de pagina.
  • Top exit-pagina's.
  • Crawlfouten.

2. Zoekwoordonderzoek uitvoeren

De rangschikking van zoekmachines wordt bepaald door een algoritme dat verschillende factoren evalueert om te bepalen hoe goed een website een bepaalde zoekopdracht beantwoordt. En een groot deel daarvan is het gebruik van zoekwoorden. Van losse woorden tot complexe woordgroepen, trefwoorden vertellen zoekmachines waar uw inhoud over gaat. Maar het toevoegen van zoekwoorden is niet zo eenvoudig als het invoeren van de naam van het product of de dienst die u wilt verkopen. U moet onderzoek doen om zoekwoordoptimalisatie te garanderen, en dat betekent dat u rekening moet houden met het volgende:

Zoekintentie

Woorden hebben vaak meerdere betekenissen, waardoor het cruciaal is om de zoekintentie te overwegen , zodat je geen publiek aantrekt dat op zoek was naar iets anders.

Relevante zoekwoorden

Nadat u uw doelen heeft geïdentificeerd, moet u erachter komen welke zoekwoorden voor hen belangrijk zijn. Het is meestal het beste om slechts een paar zoekwoorden te targeten, omdat een te brede targeting het voor de zoekmachine moeilijk maakt om te bepalen waar uw pagina's over gaan.

Trefwoord Zinnen

Dit zijn korte zinnen die bestaan uit twee of meer woorden die mensen intypen in zoekmachines om specifieke content te vinden.

Hulpprogramma's voor trefwoordonderzoek

Het brainstormproces is een geweldige plek om zoekwoordenonderzoek te starten, maar om ervoor te zorgen dat u het juiste publiek aantrekt en uw waarde voor zoekmachines aantoont, moet u een onderzoekstool gebruiken. De meeste SEO-professionals gebruiken hiervoor de Zoekwoordplanner van Google, maar het kan een beetje frustrerend zijn om te gebruiken, dus misschien wilt u andere opties overwegen .

Longtail keywords

Dit zijn specifieke zoektermen die mensen gebruiken om een exacte match voor hun zoekopdracht te vinden. Ze zijn meestal langer en worden vaker gebruikt door mensen die dichter bij een aankoop staan.

Zoekvolume

Dit geeft u het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord gedurende een bepaalde periode, waardoor u een algemeen idee krijgt van de waarde en het concurrentievermogen van de term.

Trechterzoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden die zijn gericht op gebruikers in verschillende delen van de verkooptrechter. Mensen aan de top van de trechter worden eerder aangetrokken door algemenere termen. Hoe verder men komt in de verkooptrechter hoe meer details men zoekt.

3. Definieer uw meest waardevolle pagina's

Elk team heeft een MWP nodig, en in het geval van uw website zijn dat uw meest waardevolle pagina's. Deze pagina's zijn degenen die het grootste deel van het zware werk voor u doen. Voor niet-e-commercesites zijn dit meestal dingen zoals uw startpagina, uw servicepagina's of pagina's met demo's of andere aanbiedingen. Deze pagina's zijn waarschijnlijk ook MVP's voor e-commerce sites, maar zullen ook worden toegevoegd door pagina's op categorie- en/of product niveau. Als u wilt weten welke pagina's de belangrijkste van uw site zijn, moet u bedenken waar uw organisatie om bekend staat. In welke verticals concurreert u? Welke pijnpunten los jij op? Definieer deze of voeg er meer toe op basis van de trefwoorden op hoog niveau die u in de vorige stap hebt bedacht. Zodra u de categorie- en product pagina's heeft geïdentificeerd die de meeste bezoekers opleveren, kunt u uw strategie richten op het verbeteren van deze pagina's en het vergroten van uw organische verkeer.

4. Voer een concurrentieanalyse uit

Als u geen concurrentie had, zou SEO niet nodig zijn. U moet een idee hebben van wat anderen in uw branche doen, zodat u zich kunt positioneren voor de beste resultaten. Je moet uitzoeken waar je wordt overtroffen en manieren vinden om de rollen om te draaien. U moet weten welke zoekwoorden het meest concurrerend zijn en waar u kansen heeft. U moet enig begrip hebben van de backlinking en sitestructuur van de oppositie, zodat u uw eigen site kunt optimaliseren voor de best mogelijke positie in de zoekresultaten.

5. Plan voor gebruikerservaring en technische SEO

Vergeet het belang niet van hoe uw site is gestructureerd, zowel technisch als hoe gebruikers ermee omgaan. De beste content- en zoekwoordstrategie ter wereld zal niet leiden tot een enkele verkoop als uw site constant kapot is of zo frustrerend is om te gebruiken dat mensen uw pagina vol afschuw sluiten. U moet de architectuur en gebruikerservaringen van uw site zorgvuldig overwegen om ervoor te zorgen dat mensen de gewenste acties ondernemen. Evenzo moet u technische problemen, zoals verbroken links, trage laadtijden en een slecht siteschema, vinden en oplossen. Er zijn een aantal gratis tools die u kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat uw site optimaal werkt.

6. Overweeg uw bronnen

SEO bestaat niet in een vacuüm - het heeft invloed op veel andere delen van uw organisatie, waaronder marketing, verkoop en IT. Als u op zoek bent naar het budget om SEO uit te voeren, zult u merken dat sommige van uw medewerkers al goed gekwalificeerd zijn om te helpen. Uw verkoopteam weet bijvoorbeeld waarschijnlijk in welke producten mensen het meest geïnteresseerd zijn. Door ze in te schakelen bij de ontwikkeling van uw SEO-strategie, helpt u bij het genereren van leads en vindt u nieuwe doelen die al gekwalificeerd zijn.

Evenzo kan SEO uw marketingteam vertellen welke soorten content het beste resoneren, zodat ze hun campagnes kunnen verfijnen. En uw copywriters en grafisch ontwerpers kunnen het type content ontwikkelen, waarmee u hoger op de ranglijst kunt komen. Uw IT-team heeft waarschijnlijk al controle over uw website. Uw SEO-strategie moet worden ontworpen rond hun expertise, om ervoor te zorgen dat het ontwerp en de structuur van de website, de ontwikkelingscycli, de gegevensstructuur en de kernprincipes allemaal op elkaar zijn afgestemd.

En dit zijn slechts enkele manieren waarop u SEO kunt integreren in uw bestaande workflows. Andere bestaan als je goed kijkt en het is zeer onwaarschijnlijk dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Evalueer uw bestaande software, technologie en personeel, want de kans is groot dat u enkele onderdelen al op hun plaats hebt. En als u de productie moet opschalen, vindt u het budget misschien al op bestaande afdelingen.

7. Stem uw SEO-strategie af op uw klantentrechter

Aan het eind van de dag is verkoop de naam van het spel. Zonder klanten is er geen omzet, en dat betekent geen business. Om het verkoopproces te vergemakkelijken, moet uw SEO-strategie zijn afgestemd op uw klantentrechter. Soms beschreven als de klantreis , is uw verkooptrechter een samenvatting van de contactpunten die klanten met uw bedrijf hebben terwijl ze van bewustzijn naar post-aankoop gaan.

SEO past netjes bij elke fase van deze cyclus:

  • Bewustzijn: in de moderne wereld horen veel klanten voor het eerst online over uw bedrijf. Via een Google-zoekopdracht bijvoorbeeld.
  • Interesse: Hier beginnen klanten onderzoek te doen. En wat is een betere plek om onderzoek te doen dan je website?
  • Beslissing: De klant wil kopen en beslist tussen jou en de concurrentie. Uw metabeschrijving die gratis verzending vermeldt, kan hen overtuigen.
  • Aankoop: E-commerce blijft groeien . Het hebben van een voor zoekmachines geoptimaliseerd verkooppunt maakt het voor mensen gemakkelijk om te kopen.
  • Na aankoop: klantrecensies, op uw website of op een site van derden, zijn een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen en uw relevantie voor zoekwoorden te vergroten.

8. Rapporteer en stel realistische verwachtingen in

Rapporteren is essentieel. Je moet de voortgang die je maakt effectief kunnen meten en rapporteren. Rapportage stelt u in staat om consistente, nauwkeurige gegevens vast te stellen die vertrouwen winnen. Het helpt je de factoren achter je ranking te begrijpen en gebieden te identificeren waar je zou kunnen verbeteren, en niet in de laatste plaats, het bewijst de waarde van SEO voor de besluitvormers van de organisatie. Een van de meest voorkomende fouten die mensen maken die niet bekend zijn met SEO, is dat ze van de ene op de andere dag resultaten verwachten. En vanwege de variabelen die te maken hebben met concurrentie, inkomende links en de inhoud zelf, is het bijna onmogelijk om een duidelijk tijdschema te geven . U moet het proces ingaan met het besef dat SEO tijd kost en dat hoe concurrerender de zoekwoorden zijn die u zoekt, hoe langer het duurt om naar de top te klimmen. Dit moet vanaf het begin aan de belanghebbenden worden overgebracht om ervoor te zorgen dat de verwachtingen realistisch zijn.

9. Meet en documenteer uw strategie

Gefeliciteerd dat je zo ver bent gekomen, maar je bent nog niet helemaal klaar. Nadat u de rapporten heeft gegenereerd over hoe uw SEO-strategie werkt, moet u de statistieken bijhouden en de impact ervan bewijzen. Enkele van de belangrijkste statistieken waarmee u rekening moet houden, zijn onder meer organische sessies, bounce rate percentage, top uitgangspagina's en crawlfouten. Door deze allemaal te identificeren, krijgt u een beter idee van waar uw klanten naar op zoek zijn – en wat hen wegjaagt. Er zijn verschillende betaalde en gratis tools beschikbaar die u kunt gebruiken om conversies te meten en bij te houden, en deze wekelijks, maandelijks of op een ander tijdsbestek naar keuze te vergelijken. Zoek er gewoon een die past bij uw budget en behoeften.

Conclusie

Niemand heeft ooit gezegd dat SEO eenvoudig was, althans niet iemand die het heeft gedaan. Maar het is een essentieel onderdeel van het bedrijfsplan van elke moderne organisatie. Met een solide strategie, leergierigheid en een beetje ouderwets elleboogvet kan zelfs een complete beginner zijn website naar de top van de SERP sturen. In dit stuk hebben we je negen stappen gegeven die je moet nemen om je SEO-strategie van de grond te krijgen. Maar dit is natuurlijk nog maar het begin. U hebt een uniek plan nodig dat past bij uw branche en uw behoeften.